Uthyrning och hyresgästkoordination

Hyresgästen är den som skapar värdet i fastigheten och utgör en del av ägarens och fastighetens varumärke. Vi hjälper er med strategier för en optimal mix av hyresgäster, vi genomför uthyrningen och skriver avtal. Att hitta rätt hyresgäster är en viktig del av uthyrningsarbetet och vår strävan är att matcha hyresgäst med fastigheten och hyresvärden. Uthyrningen följer den uthyrningsstrategi eller ägarstrategi som tagits fram för fastigheten. Vi upprättar marknadsanalyser som ger stöd för hyresnivåer och andra villkor i förhandlingarna. När vi upprättar avtal är det viktigt att hitta en bra balans mellan parterna med rimliga risknivåer. Vi tecknar avtal som ska fungera praktiskt i förvaltningen och initialt vid iordningställande av lokalen. Det är viktigt att gränsdragningen mellan parterna reds ut så att hyresgästen och hyresvärden får en bra start i lokalen.

En bra start i hyresrelationen och en god funktion för verksamheten i lokalen kräver koordinering av hyresgästens krav kopplat till fastighetens förändringsprocess, vi kallar det hyresgästkoordinering. Vi arbetar för en hållbar relation mellan hyresgästen och hyresvärden med tydliga gränsdragningar såväl tekniska, ekonomiska och ansvarsmässiga. Vid fastighetsutveckling utgör inventering av befintliga hyresgästers verksamheter och krav en del av förstudien. Hyresgästanalysen är ett viktigt underlag för beslut om vägval, ekonomi och tidplan för förändringen av fastigheten. Investeringarna är ofta stora både för hyresgäst och hyresvärd och därför är ansvaret viktigt fördela så att lokalen sköts på ett bra sätt och att värdet av investeringarna bibehålls.

Kontaktperson